Vitaminler

Home  /  Genel   /  Vitaminler

Vitaminler

VİTAMİNLER

Vitaminler, vücutta metabolik olayların olağan koşullarda meydana gelmesi ve sağlıklı durumun sürdürülmesi için alınması gereken organik moleküllerdir. Enerji kaynağı veya temel yapı taşı değillerdir. Vitaminlere ve çinko bakır iyot selenyum krom gibi esansiyel mineral bileşiklerine mikro besleyiciler denir. Dört ana besin grubunun metabolize edilmesi için gereklidirler aksi halde sağlıklı durumun sürdürülmesi mümkün olmaz.

Vitaminlerin çoğu bitkisel veya hayvansal kaynaklı olabilir. Bazı vitaminler kısmen vücudda sentezlenirler örneğin D3 vitamini ve triptofandan sentez edilen niasin ve kalın bağırsakta sentezlenen K vit, piridoksin, niasin ve tiamin.

Suda çözünen vitaminler ve yağda çözünen E ve K vitaminleri bitkisel besinler içinde bulunurken A ve D vitaminleri hayvansal besinlerde bulunur.(A vit öncüsü karotenler bitkisel kaynaklı)

Dengeli beslenme ile günlük vitamin ihtiyacı özel durumlar hariç karşılanabilir. Ateşli hastalıklar, spor, travma, gebelik , diyaliz de ihtiyaç artar.

C VİTAMİNİ

Ekstraselüler sıvıda bulunan en önemli antioksidan maddedir.

Hücrelerin içinde de antioksidan etki gösterir.

Lipid peroksidasyonu engelleyen en önemli plazma komponentidir. Böylece hücre membranlarını ve DNA’yı korur.

E vitaminin antioksidan etkinliğini artırır.

Hipofizde ve adrenal kortekste hormon sentezinde rol oynar.

Kollojen sentezinde rol oynar, kemik kıkırdak bağdokusunun sağlıklı oluşumunu sağlar.

Yara iyileşmesini hızlandırır.

Vitaminler içinde en dayanıksız (labil) vitamindir. Isıya ve ışığa, havaya maruz kalması besinin c vitamini içeriğini azaltır.

En fazla limon , portakal gibi trunçgiller, yeşil yapraklı sebzeler, domates, kuşburnu lahana, biber, çilek , böğürtlende bulunur.

TİAMİN (B 1)

Hububat tanelerinin (pirinç-buğday) kabuklarında çok bulunur bu nedenle kepek kısmı tiaminden zengindir. Et de az miktarda bulunur.

Alkol alımı B1 emilimini azaltır.

Karbonhidrat metabolizmasında ve enerji üretiminde rol alır.

Karbonhidrat ağırlıklı beslenmek, alkol tüketimi, gebelik, laktasyon, spor ateşli hastalıklar B1 ihtiyacını artırır.

Eksikliğinde sinir sistemi rahatsızlıkları görülür. Kalp damar ve mide bağırsak sisteminde fonksiyonel bozukluklar oluşur. Bu bozukluklar kendini çabuk yorulma, hafıza zayıflığı, uyku bozukluğu, ağrı, kabızlık,sindirim bozukluğu olarak gösterir.

Ağır eksiklik haline beriberi hastalığı denir. Bu hastalıkta özellikle bacaklarda ağrı, uyuşma,  kramplar , kalp yetmezliği bulguları, felçler görülür.

RİBOFLAVİN (B2)

Süt ve süt ürünlerinde fazlaca bulunur. Pastörizasyon ve ışığa maruz kalması sütteki B2 ‘i azaltır. Karaciğer, böbrek başta olmak üzere et ürünlerinde bolca bulunur. Hububatlarda az miktarda bulunur.

Çok sayıda enzimin koenzimidir.

Eksikliği sık fakat hafif belirtiler şeklinde görülür. Dudak köşelerinde ve ağız içi iltihaplar, korneada iltihap, seboreik dermatit olabilir.

PİRİDOKSİN (B6)

Hububat ve maya da bolca bulunur. Yeşil yapraklı sebzeler,süt ve yumurtada da az miktarda bulunur. Bağırsakta  da üretilir.

Büyük kısmı kaslarda depolandığı için spor ihtiyacı artırır.

Protein metabolizmasında, katekolamin ve seratonin sentezinde önemli rol oynar.

Eksikliğinde homosistein yıkımı azalır. Emziren kadınlarda prolaktini inhibe ettiğinden süt üretimini azaltabilir.

Diabet hastalarında yüksek doz B6, HbA1c ‘i düşürür.

Eksikliğnde sinir iltihapları, konvülsiyonlar, ciltte iltihaplar görülebilir.

NİASİN (B3)

Et , yumurta, domates, yeşil yapraklı sebzeler de bulunur. Bağırsakta da sentez edilir.

Sinir sistemi, cilt ve mukozaların sağlıklı olmasında rol alır.

Eksikliğinde iştahsızlık, cilt bozuklukları ve nörolojik bulgulardan şiddetli durumlarda dermatit,diyare ve demansla seyreden pellegra hastalığına kadar belirtiler oluşabilir.

PANTOTENİK ASİD (B5)

En fazla hububat ve baklagillerde bulunur.

Karbonhidrat metabolizmasında, kollesterol sentezinde, karaciğerde detoks işlemlerinde rol alır.

Eksikliğinde halsizlik, yorgunluk, karın ağrısı, ve psikozlar görülebilir.

BİOTİN (B7)

Biotin, yumurta akında bulunur,  suda çözünen bir vitamindir. Biotin,  bağırsak bakterileri tarafından sentezlenir. Karbonhidrat metabolizmasında görev alır ve enerji oluşumuna katkı sağlar. Biotin tüm yiyeceklerde yeterli miktarda mevcuttur. B7 vitamininin en çok bulunduğu besinler; karaciğer, yumurta sarısı, et ve mayadır.

B7 vitamini, günlük tüketilen besinlerde yeterli miktarda bulunduğundan eksikliği pek görülmez. Çiğ yumurtanın besleyici olduğu düşünülür ve bazı kişilerce tüketilir. Ancak çiğ yumurta akında bulunan avidin adlı bir protein, biotin vitamininin vücutta kullanılmasını engeller. Çiğ yumurta yiyen kişilerde saç dökülmesi ve deri yaraları oluşabilir. Bu nedenle yumurtanın pişirilerek tüketilmesi önerilir. B7 vitamininin az tüketiminde kas ağrıları, iştahsızlık görülebilir.